måndag 27 april 2015

Min nya skatt

 
I lördags gjorde vi en tur till Åland för att städa och sätta på värmen inför valborg. Samtidigt passade jag på att besöka SALT i Mariehamns sjökvarter för att hämta min nya skatt. I slutet av februari öppnade silversmeden Per-Åke Johanssons utställning med små skåp på SALT och jag fastnade för just detta skåp, en fin liten skatt. Jag fascinerades av blandningen av det mer grova ihop med den skira målningen i luckan och sen metalplattan med bulan högst upp. Jag kan stirra på de olika detaljerna hur länge som helst. Typisk Anna-skatt skulle de som känner mig säga. 
 
Som omväxling till det precisa arbetet med silver har PÅ gett sig hän med trä, vilket resulterade i utställningen med mycket personliga små skåp, var och en ett konstverk för sig. Och efter utställningen tog slut har skåpet väntat på mig till nu, för att jag helt enkelt inte varit på Åland.  
 
 
Skåpet är ett konstverk även inuti när man öppnar dörren. Alla skåp var personliga även inuti. Hur gör man när man vill visa både skåpdörren på utsidan och interiören inuti när båda är så fina. Mitt skåp behöver inget annat innehåll.
 
 
På baksidan av skåpet har PÅ skrivit sin deklaration: Skåp har alltid fascinerat mig, "Det gömda rummet" - att hänge sig i form och färg. Slippa silvrets obönhörliga krav på teknik o dess inneboende processer för ett gott resultat. NU hänger jag mig. Gott allt!
 
Jag kan riktigt se hur han njutit av skapandet och tänk om fler konstverk hade en hälsning från konstnären, hur personligt det skulle kännas.
 
PÅ har ett eget hus med allt i sjökvarteret i Mariehamn, där finns även hans silver, besök honom gärna om ni är i Mariehamn någon gång. Han är också en fantastisk berättare, så besöket blir både minnesvärt och trevligt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar