onsdag 10 april 2013

Fiskargubben har fått sin strand

 
För många år sen köpte jag på dåvarande Bagarstugan i Mariehamn Riitta Nieminens fina fiskargubbe med tillhörande sjöjungfru i glittrigt fodral tillverkade i porslin. Har alltid varit svag för hennes porslinsdockor och masker. De är unika, konstnärliga och ofta med en glimt av humor som här med fiskargubben och sjöjungfrun.
 
Har velat att fiskargubben skulle bo kvar på Åland men tidigare inte riktigt vetat var och hur. Har velat ha ett arrangemang runt honom för att få honom att sitta med stöd och dra till med en story för helhetens skull. Dockorna fanns i en papplåda väntandes på en lösning och jag trodde att jag hade full koll på var de var, men alla röjningar och flytt gjorde att jag egentligen hade dålig koll. Som tur var dök de upp innan jag hann bli uppgiven.
 
Men hur skulle jag fixa arrangemanget. Tänkte ett tag att bygga en låda av drivved och sticka en bakgrund av Annette Häger-Ahlströms fantastiska temafärgade ålandsull i blåa och blågråa toner. Råkade inte på lämpligt drivved, men kan inte säga att jag sökte så mycket heller.
 
I somras "ramlade" jag på en gammal ostlåda i trä som hade rätt storlek, målade den blå, tovade och broderade en bakgrund med himmel och hav, mitt favoritmotiv. Där sitter nu fiskargubben på strandstenarna omfamnande sin gröna sjöjungfru med stort hår och inlindad i fiskenät.
 
Efter att bilden togs hängdes lådan på väggen i "fiskegången" mellan köket och förstugan bland andra fiskare, fiskar och sjönära saker. Mer om dem senare. Han ser ut att trivas där trots den längtande blicken mot havet, men han får ju umgås med sin sjöjungfru i ro. Som tur är kom inte kajorna åt hans låda för den hänger precis utanför köksdörren som var stängd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar